Gå til indhold
Langt fra alle virksomheder har en stresspolitik, de bruger, når medarbejdere bliver ramt af stress.
Langt fra alle virksomheder har en stresspolitik, de bruger, når medarbejdere bliver ramt af stress.

Nyhed -

Stresspolitik er kun et redskab hos hver anden virksomhed

Halvdelen af de danske virksomheder har en stresspolitik, viser ny undersøgelse. Det er for få, for det burde gælde alle virksomheder, mener ekspert. Lederne ser dog positivt på udviklingen.

Hver anden virksomhed har en politik eller nogle retningslinjer, de følger, når de skal håndtere stress på arbejdspladsen. Det betyder også, at hver anden virksomhed ikke har en stresspolitik, eller at lederne ikke har kendskab til den. Det viser Ledernes og Psykiatrifondens nye undersøgelse, der er lavet af YouGov blandt 1.018 ledere. 

Men der er ikke enighed om, hvordan tallene skal fortolkes. Tallene peger på, at langt flere virksomheder burde arbejde for stressforebyggelse. Det mener Cabis seniorkonsulent, Dorte Rosendahl Kirkegaard, der arbejder med sygefravær og stress:

”Alle virksomheder burde tænke forebyggelse af stress ind i planlægningen af arbejdet. Hvis man har en virksomhed, hvor man ved, at der er en masse tunge løft, så bliver man nødt til at købe en lift. Den samme øvelse laver man meget sjældent i forhold til det psykiske arbejdsmiljø. Men det burde virksomhederne gøre,” siger hun til Ugebrevet A4.

Hos Lederne lægger man vægt på, at halvdelen af virksomhederne allerede har en stresspolitik. Arbejdsmiljøchef hos Lederne, Lars Andersen, mener, det er udtryk for et større fokus på stress i virksomhederne:

”De fleste virksomheder har jo en personalepolitik eller en trivselspolitik, men her spørger vi, om de har skrevet noget ned specifikt omkring stress. Det tror jeg er noget, der er i kraftig stigning, i takt med at flere og flere virksomheder bliver opmærksomme på, at det er en problemstilling på deres arbejdsplads,” siger han til Ugebrevet A4.

Brug for bedre retningslinjer

Undersøgelsen viser også, at kun fire ud af ti virksomheder har en fast procedure, de følger, når medarbejderen først er sygemeldt med stress. Ifølge Dorte Rosendahl Kirkegaard er det udtryk for, at det alt for ofte ender med at være op til den enkelte chef, hvordan de vil håndtere situationen:

”En anden undersøgelse fra Lederne har tidligere vist, at lederne ikke nødvendigvis er klædt på til opgaven, de er generelt lidt usikre på den her opgave. Derfor er der brug for retningslinjer, ligesom en brandslukningsplan. Hvis der bliver brand, så skal du gøre det og gøre det og gøre det. Det er et rigtigt godt redskab, for det skaber ro for medarbejderen, og lederne ved præcis, hvad de skal gøre,” siger hun.

Klare retningslinjer er vigtige, men man bør samtidig også finde ud af, hvad årsagen til sygemeldingen er, mener Dorte Rosendahl Kirkegaard:

”Når det er en stress-sygemelding, så er det vigtigt at finde ud af, hvad årsagen er, især hvis medarbejderen skal tilbage på arbejdspladsen igen,” siger hun til Ugebrevet A4.

Mere viden

Læs mere hos Ugebrevet A4

Læs mere om, hvordan I kan komme stress til livs hos Cabi 

Emner

Tags


Cabi er et nonprofit videns-, netværks-, og formidlingshus med bevilling fra Beskæftigelsesministeriet. Vi arbejder for et socialt ansvarligt arbejdsmarked, hvor mennesker og virksomheder lykkes. Det gør vi ved at stille brugbar viden og operationelle værktøjer til rådighed for virksomheder og kommuner, der ønsker at fremme:

  • Udsatte menneskers muligheder for job og uddannelse.
  • Udsatte medarbejderes muligheder for at blive i deres job.
  • Trivsel og forebyggelse af nedslidning på arbejdsmarkedet.

Pressekontakt

Ea Nielsen

Ea Nielsen

Pressekontakt Souschef Kommunikation og marketing 4128 4126
Jakob Rom Johansen

Jakob Rom Johansen

Pressekontakt Kommunikationsmedarbejder Presse, nyhedsbeve, nyheder, sociale medier 20658534

Relaterede nyheder