Gå til indhold
Kommunerne er blevet bedre til at arbejde med jobmål for de mest udsatte.
Kommunerne er blevet bedre til at arbejde med jobmål for de mest udsatte.

Nyhed -

Evaluering: Kommuner arbejder bedre med udsattes jobmål, men komplekse sager udfordrer

I alt 88 af landets kommuner deltog i Flere skal med 1-indsatsen fra 2017-2019, som omfattede aktivitetsparate borgere på kontanthjælp, uddannelseshjælp eller integrationsydelse. Alle, som har været en del af kontanthjælpssystemet i fem år eller mere.

Evalueringen viser, at kommunerne er blevet markant bedre til at arbejde med udsatte borgeres CV og jobmål, og at de udsatte borgere er kommet tættere på arbejdsmarkedet. Men evalueringen viser også, at kommunerne har udfordringer i de sager, hvor kompleksiteten er stor.

Nogle borgere har ud over den beskæftigelsesrettede indsats fx også brug for støtte fra socialafdelingen, familieafdelingen og et sundhedstilbud. Det gør sagen kompleks, når der skal samarbejdes på tværs af flere forskellige instanser.

Tidligere i december blev Jobnet.dk lanceret i en ny udgave, hvor alle ledige nu skal have et CV på portalen. Og netop CV'et er et rigtig godt udgangspunkt til at tale om jobmål - også for de mest udsatte ledige.

Det mener seniorkonsulent hos Cabi, Trine Thomsen. Hun har gennem efteråret afholdt webinarer for ledere og medarbejdere i jobcentrene om, hvordan det nye CV kan bruges i samtaler med borgerne.

Cabi: Det gør en forskel at tale om fremtidsdrømme

"Kommunerne skal fortsat blive bedre til at arbejde med CV og jobmål også for de borgere, der er langt væk fra arbejdsmarkedet, og som måske ikke har så meget at skrive på et traditionelt CV i form af fx uddannelse og erhvervserfaring. De har levet et liv, hvor de har gjort sig erfaringer, og evalueringen peger også på, at det gør en positiv forskel for borgeren at tale om ønsker og drømme for fremtiden," siger Trine Thomsen.

"CV'et er et rigtig godt værktøj til netop at tale om fremtiden og få borgere til at se, at han har ressourcer og kompetencer, som kan bruges i konkrete jobfunktioner på arbejdsmarkedet. Også selvom der måske er et stykke vej, før borgeren kan komme i job," fortsætter hun.

Men det er ikke nogen enkel opgave, som jobcentermedarbejderne står overfor, når der skal arbejdes med CV til alle. Det kan virke som et større detektivarbejde, når der ikke er job- og uddannelseserfaringer, som kan skrives på CV’et, forklarer Trine Thomsen.

Dialogværktøjer til at tale om job

Det kræver, at medarbejderne er godt klædt på til opgaven. Derfor har Cabi i samarbejde med STAR og fem jobcentre også udarbejdet syv dialogværktøjer, som giver inspiration til i praksis at synliggøre dagligdagserfaringer, som kan gøres til konkrete jobrelevante erfaringer.

"Det er værktøjer, som skal give inspiration til, hvordan man taler om borgerens komplekse udfordringer, så de kan håndteres i en konkret jobfunktion eller inspiration til, hvordan de svære samtaler om jobmål og CV kan tages, når borgeren slet ikke kan se sig selv i job. Der er udviklet både dialogværktøjer og visuelle værktøjer, som kan understøtte processen og samtalen om CV og job med borgere, som er langt fra arbejdsmarkedet," siger Trine Thomsen.

Mere inspiration

Se evalueringen på STARs hjemmeside

Emner

Tags


Cabi er et nonprofit videns-, netværks-, og formidlingshus med bevilling fra Beskæftigelsesministeriet. Vi arbejder for et socialt ansvarligt arbejdsmarked, hvor mennesker og virksomheder lykkes. Det gør vi ved at stille brugbar viden og operationelle værktøjer til rådighed for virksomheder og kommuner, der ønsker at fremme:

  • Udsatte menneskers muligheder for job og uddannelse.
  • Udsatte medarbejderes muligheder for at blive i deres job.
  • Trivsel og forebyggelse af nedslidning på arbejdsmarkedet.

Pressekontakt

Ea Nielsen

Ea Nielsen

Pressekontakt Souschef Kommunikation og marketing 4128 4126
Jakob Rom Johansen

Jakob Rom Johansen

Pressekontakt Kommunikationsmedarbejder Presse, nyhedsbeve, nyheder, sociale medier 20658534